2 asiaa, jotka on tänä kesänä muuttaneet ja helpottaneet mun elämää ja kodinhoitoa:

1. rutiinit

2. tärkeysjärjestys

Monet (koti)äidit/-vaimot on varmaan löytäneet ja oivaltaneet näiden ihanuuden jo aikaa sitten, mutta mulle tää valkeni vasta nyt. Osittain varmaan siksi, että mulla on ollut koko kesä aikaa olla kotona. Toinen syy lienee se, että mies on ollut koko kesän melkolailla täystyöllistetty opiskelujensa ja muutaman sukulaisen auttamisen kanssa. Kodinhoito on siis ollut pääasiassa mun vastuulla.

Näitä oivalluksia toteuttamalla oon saanut huomattavasti enemmän aikaan päivässä. Mä kun olen luonteeltani vähän sellainen, että mulla on helposti monta hommaa kesken yhtä aikaa. Teen yhtä hetken ja siirryn sitten seuraavaan jne, kunnes kesken ja levällään on 10 tehtävää eikä valmiina yhtään. Nyt oon yrittänyt keskittyä tekemään yhden homman kerrallaan valmiiksi.

Rutiini kehittyi oikeastaan itsestään ja on yksinkertainen, aika väljä eikä kovin kunnianhimoinen ;) . Aamulla herätään, luen lehden, syödään aamupala. Sen jälkeen tiskaan. Sitten seuraa pyykin pesua ja/tai silitystä sekä kodin yleinen järjestely. Sitten on vuorossa jokin isompi projekti (esim. kaappien järjestely, leipominen tms., päivästä riippuen), jonka jälkeen lounas. Loppupäivä sujuukin sitten vapaammin.

Tärkeysjärjestys tarkottaa mulla sitä, että laitan päivän askareet... yllätys yllätys... tärkeysjärjestykseen! Mietin, mikä tänään on tärkeintä tehdä ensin, mitkä hommat voi jättää viimeiseksi (= ei välttämättä haittaa jos niitä ei ehdi/saa valmiiksi), ja lähden sitten päivääni näiden aatosteni mukaan. Ajatus ja työt pysyy järjestyksessä ja tiedän että ehdin tehdä kaiken tarpeellisen mahdolliseen määräaikaan (vieraiden tuloon tms.) mennessä.

Toimii!